Vorige     Volgende




    Placing Traces_Bakenes, i.s.m. Willemijn Faber
Placing Traces_Bakenes, 2008, elastiek.

Voor het project Tracing Places in Haarlem (nov. 2008) werden kunstenaars uitgenodigd om te reageren op de geschiedenis en monumenten van Haarlem. Simone de Groot en Willemijn Faber hebben het thema 'Tracing Places' voor hun installatie in de Bakenesserkerk letterlijk vertaald als het overtrekken van een plek. Ze leggen als het ware een velletje transparant papier over het interieur van de kerk en trekken dat over met witte elastieklijnen. Die lijnen zijn bevestigd aan bestaande bevestigingspunten in de kerk; van eeuwenoude kolommen, balken en kroonluchters tot later toegevoegde haakjes, schroefoogjes en elektriciteitskabels. Zo brengen de kunstenaars de aandacht naar de letterlijke aanknopingspunten uit de geschiedenis en verbinden zij de verschillende lagen uit de geschiedenis met elkaar.
De installatie vormt een interieur in een interieur. Het web van witte draden vormt een nieuw gewelf, dat reageert op het originele rode tongewelf. De ingreep verbeeldt de veranderende functie van de kerk: het rode gewelf overkapte de kerkgangers, het witte lijnenspel waakt over de kunstgangers.

foto: Willemijn Faber